AKTUALNOŚCI

Kino Polska Muzyka patronem boxu - Krzysztof Komeda Live at The Jazz Jamboree Festival 1961 – 1967

wtorek, 22 listopada 2011

Już od 23 listopada w sklepach dostępne będzie przygotowane przez 'Polskie Nagrania' wydanie albumu trzech płyt CD z wyborem muzyki Krzysztofa Komedy nagranej na koncertach jego zespołów na festiwalach Jazz Jamboree w latach 1961 - 1967. Będzie to wspomnienie czasów szczególnie ważnych dla jazzu w Polsce. Po okresie 'katakumbowym' w latach 1950-tych kiedy jazz był przede wszystkim manifestacją obyczajową o ile nie polityczną po eksplozji rewolucji kulturalnej w następstwie przełomu w Październiku 1956 roku której był zwiastunem i hymnem nadal wszakże jako zjawisko przede wszystkim socjologiczne w latach 1960-tych jazz w Polsce zyskiwał artystyczną dojrzałość i wraz z nią pełne prawa obywatelskie w odradzającej się kulturze kraju.

Festiwale Jazz Jamboree były corocznym świętem tej sceny jej salonem. W latach 1960-tych rzadko jeszcze odwiedzane przez światowe gwiazdy stwarzały szczególną świąteczną okazję do prezentacji jazzu rodzimego. Wszyscy którzy liczyli się na tej scenie przygotowywali na Jamboree nowe programy tu debiutowały ich nowe zespoły. Kronika Jazz Jamboree dokumentuje rozwój ich talentów i karier a w konsekwencji stanowi swego rodzaju metrykę tzw. 'polskiej szkoły jazzu'. Rozwój talentu i kariery Krzysztofa Komedy jest tego szczególnie charakterystycznym i fascynującym przykładem a album 'Krzysztof Komeda Live at The Jazz Jamboree Festival 1961 - 1967' dobrze zdaje z tego sprawę.

Pierwsza płyta albumu zwiera wybór nagrań Tria Komedy z lat 1961 - 1964 w tym także występów Tria akompaniującego solistom: wibrafoniście Jerzemu Milianowi towarzyszowi broni Komedy z jego legendarnego Sekstetu szwedzkiemu saksofoniście Berntowi Rosengrenowi z którym Komeda nagrał potem muzykę do filmu 'Nóż w wodzie' Romana Polańskiego i amerykańskiemu gitarzyście Jimmiemu Gourleyowi.

Trio poprzedzało Kwintet z udziałem Michała Urbaniaka na saksofonach i Tomasza Stańki na trąbce oraz Kwartet ze Stańką. To właśnie dla tych zespołów Komeda napisał swe najbardziej znane kompozycje i na ich czele wyrósł na jednego z największych leaderów nowoczesnego jazzu w Europie. Ich występy na festiwalach Jazz Jamboree należą do najbardziej pamiętnych w ich historii a dwie kolejne płyty albumu efektownie przypominają produkcje Kwintetu w latach 1963 i 1964 oraz Kwartetu z lat 1965 i 1967.

Album ten stanowi także antologię najbardziej znanych kompozycji Komedy swoiste 'the best of': od wczesnych 'My Ballad' 'Ballad for Bernd' i 'Crazy Girl' przez zwiastujące wielki oryginalny styl kompozytorski 'Ballad' 'Alea' i 'Sophia''s Tune' po monumentalne 'Svantetic' 'Kattorna' i 'Nighttime Daytime Requiem'. Szczególne znaczenie ma fakt że są to wersje koncertowe prezentowane przy szczególnej świątecznej festiwalowej okazji w wielu przypadkach premiery.

Dorobek Komedy w tym także jego prezentacje na festiwalach Jazz Jamboree jest bardzo dobrze udokumentowany na płytach od wydawanych w latach 1960-1964 nakładem 'Polskich Nagrań' kronik festiwali po archiwalne reedycje na płytach wytwórni Poljazz (1982 - 1989) Polonia (1994 - 1998) i Power Bros (1996 - 1998). Jednakże album 'Krzysztof Komeda Live at The Jazz Jamboree Festival 1961 - 1967' zawiera także materiał dotychczas niepublikowany: 'My Ballad' w Trio z JJ 61 'Alea' w Kwintecie z JJ 63 którą Komeda żegnał się z polską publicznością przed wyjazdem do USA jak się później tragicznie okazało - na zawsze.

/dat/aktualnosci/000000/000000029/images/e071961c0bc51d4.jpg )
POWRÓT DO STRONY GŁÓWNEJ